Maak dit enigsins sin om
godsdienstige idees te betrek by ander lewensterreine soos o.a. die wetenskap,
die politiek en mense se seksuele lewenswyses, of is godsdiens té “verhewe” bo
hierdie ander terreine? Kan die wetenskap gebruik word om godsdienstige idees
te ontleed, soos beweer word deur skrywers soos o.a. Richard Dawkins, of is
daar 'n onoorbrugbare kloof tussen godsdiens en die wetenskap? Die evolusionêre
bioloog Stephen Jay Gould het verwys na die Non-overlapping magisteria (NOMA)
tussen godsdiens en die wetenskap en het aangevoer dat die een nié die ander se
terrein mag betree nie. Wetenskaplikes is dus volgens hom, nié veronderstel om
godsdienstige idees in verband met die skepping of die ouderdom van die aarde te
kritiseer nie en teoloë is nié veronderstel om uitsprake te maak wat verband
hou met die wetenskaplike terrein nie.
Heelwat mense is nie
gemaklik daarmee dat sekere mense beswaar maak teen spesifieke godsdienstige
idees nie. Selfs “vrydenkende” mense het al beweer dat godsdiens 'n private
aangeleentheid is en dat andere hoegenaamd géén reg het om mense se (selfs
belaglike) geloofsoortuigings te kritiseer nie. Dit sou egter nogal ideaal
gewees het indien ons in 'n wêreld geleef het waarbinne die gevolge van mense
se godsdienstige idees hoegenaamd géén skade aan andere of die omgewing
aangerig het nie. Idees kan op sigself nie skadelik wees nie, maar dit kan
gelowiges aanmoedig om sekere wandade te pleeg in die naam van dit waarin hulle
glo. Dit kan hulle selfs aanmoedig om hulself op te blaas en in die proses
andere se lewens ook te beëindig, of om selfs wetgewing te bevorder wat
byvoorbeeld homoseksuele dade as onwettig verklaar.
Godsdienstige idees kan
politici en kerkleiers selfs aanmoedig om wetenskaplike ontdekkings te
onderdruk - ontdekkings wat die mensdom kan help om vordering te maak op veral
die mediese terrein. Wetenskaplikes soos Copernicus en Galileo Galilei is deur
die Rooms-Katolieke Kerk vervolg gedurende die Middeleeue. Die gevolg van hierdie
onderdrukking van die vrye denke van mense was die sogenaamde Donker Eeue wat
die vooruitgang van die mensdom vir ongeveer 'n duisend jaar vertraag het.
Die meeste hedendaagse
politieke partye het 'n Program van Beginsels wat dikwels op godsdienstige
beginsels gebaseer is. So byvoorbeeld was die ou Nasionale Party se Program van
Beginsels gebaseer op geloof in God Drie-Enig en op tradisionele Calvinistiese
geloofsbeginsels. Godsdienstige idees word ook dikwels gebruik om selfs
belangrike besluite soos o.a. oorlogverklarings, te regverdig. 'n Goeie
voorbeeld hiervan is die Amerikaners, Israeli’s en Moslems se aanhoudende
aggressie teenoor mekaar in die Midde-Ooste.
Baie ateïstiese
aktiviste beywer hulself vir die volledige skeiding tussen Kerk en Staat en
dring daarop aan dat landswette nié op godsdienstige wette of godsdienstige waardes
gebaseer behoort te word nie. In die praktyk het byna alle lande een of ander
wet wat beïnvloed is deur hul inwoners se godsdienstige agtergrond. Die
formulering van landswette van selfs oorwegend nie-godsdienstige lande soos
Japan en Swede, is lank gelede beïnvloed deur hul voorouers se godsdienstige
voorveronderstellings.
Die Goddelike kan beskou
word as dié belangrikste Werklikheid, omdat mense hierdie Werklikheid beskou as
Iets wat verhewe is bo enige menslike konsepte oor die hoogste vorm van die
Volmaakte, die Skone en die Goeie. Indien die Goddelike 'n Werklikheid is, en
nié slegs 'n vorm van wensdenkery soos beweer word deur positiewe
ateïste nie, móét hierdie Werklikheid 'n invloed hê op die lewensbeskouing van
'n persoon wat hierdie Werklikheid ernstig opneem. Daar moet 'n verband wees
tussen so 'n persoon se denke, dade en die idees wat sodanige persoon het oor
die eienskappe van dit wat hy/sy beskou as dié belangrikste Werklikheid. 'n
Persoon se geloof in 'n wraakgierige God weerspieël dikwels die betrokke
persoon se optrede en gedagtes teenoor mense van wie hy/sy nie baie hou nie,
terwyl ateïste op hul beurt glo dat dit alleenlik mense se plig is om waardes
en norme te skep, omdat daar géén God buite die mens is wat norme en waardes
aan die mensdom kan voorskryf nie.
Persone wat dink dat
daar 'n vae moontlikheid is dat die Goddelike 'n werklikheid is, maar dat húlle
beter dinge het om op te fokus as bespiegelinge oor die aard van die Goddelike
en die verband tussen die Goddelike en ander lewensterreine, se lewensbeskouinge
en lewenswaardes word egter minder beïnvloed deur hul godsbeskouing as wat
Godsdienstige Fundamentaliste se lewensbeskouinge beïnvloed word deur hul idees
oor God. 'n Fundamentalis wat glo dat God alle dinge “vanuit niks” geskep het
en dat God nog boonop wette en reëls daargestel het waarvolgens mense
veronderstel is om te lewe, sal vanselfsprekend sy/haar idees oor die lewe
baseer op hierdie basiese geloofsbeginsel. Al hul denke en optredes word dan
deur hulle versigtig oorweeg om vas te stel of dit wel in lyn is met God se
verordeninge. So 'n persoon sal byvoorbeeld nié 'n landswet ondersteun wat
openlik teenstrydig is met sy/haar spesifieke interpretasie van God se
verordeninge nie. Fundamentalistiese Christene wat byvoorbeeld daarvan oortuig
is dat die Bybel duidelik standpunt inneem teen homoseksualiteit, sal beslis
nié huwelike tussen mense van dieselfde geslag, goedkeur of ondersteun nie.
Fundamentalistiese
Christene sal nooit erken dat wetenskaplike bevindings teenstrydig is met hul
veronderstelde Woord van God nie, en sal altyd die Bybel op so 'n manier
interpreteer dat dit konsekwent is met hul eiesoortige verstaan van
“wetenskaplike feite”. So byvoorbeeld glo sommige fundamentaliste dat die ses
dae skepping waarna Genesis verwys, letterlik dié ware verloop van die ontstaan
van die aarde verwoord, en dat dit wetenskaplik korrek is. Iemand anders wat
glo dat die “dag” waarna Genesis verwys, allegories verstaan behoort te word en
dat God nié bedoel het dat Sy Woord noodwendig wetenskaplik korrek verstaan
behoort te word nie, sal makliker die getuienis vir evolusie kan aanvaar en sal
gevolglik méér bereid wees om “teïstiese” evolusie te ondersteun. Teïstiese
evolusie is die aanvaarding van beide die oorweldigende wetenskaplike getuienis
vir evolusie én die geloof in 'n Persoonlike God wat aanvanklik die eerste vorm
van lewe vanuit “dooie” anorganiese materie geskep het. Sommige prominente
godsdienstige wetenskaplikes soos o.a. Francis Collins, ondersteun teïstiese
evolusie.
Die wetenskap as geheel
bestaan uit verskeie vakgebiede waarvan elkeen van toepassing is op 'n sekere
“deel” van die Kosmos. Fisika en Chemie is van toepassing op die bestudering
van hoofsaaklik anorganiese materie en die wette wat daarop van toepassing is,
wiskunde is van toepassing op abstrakte begrippe soos getalle, hoeveelhede en
geometriese vorms. Sterrekunde is van toepassing op die bestudering van die
hemelruim se sterre, planete, komete, ens., terwyl die biologiese wetenskappe
van toepassing is op organiese lewensvorme. Dit gebeur dikwels dat die een veld
van die wetenskap oorvloei in 'n ander veld en daar kan gevolglik byvoorbeeld
nie beweer word dat daar 'n “onoorbrugbare kloof” tussen sterrekunde en
biologie bestaan nie. Sommige wetenskaplikes beweer selfs dat lewe miskien
afkomstig is vanuit meteoriete wat die aarde miljoene jare gelede getref het -
die sogenaamde panspermia teorie. Godsdiens en spiritualiteit fokus hoofsaaklik
op nie-materiële dinge, die sekulêre natuurwetenskappe op “meetbare” materiële
dinge, terwyl die politiek fokus op die magsverhoudinge tussen mense.
Godsdienstige uitsprake oor die aard van die Goddelike en die hiernamaals
oorvleuel soms met wetenskaplike ontdekkings oor die kosmologie, geologiese
getuienis vir die ouderdom van die aarde en sielkunde, terwyl dit ook die
politieke besluite van beide politici en hul ondersteuners kan beïnvloed.
Indien kerkleiers huiwerig is om
standpunte in te neem oor kwessies wat vir hul lidmate ná aan die hart lê, kan
hulle moontlik baie van die lidmate vervreem van die kerk. Kerke word vir die
ontevrede lidmate dan toenemend irrelevant omdat hulle voel dat die kerkleiers
nié genoegsame leiding kan verskaf oor belangrike sake nie. Miskien is dit die
hoofrede waarom die NG Kerk soveel duisende lidmate verloor het die afgelope
jare. Indien kerkleiers daarop aandring dat godsdiens en politiek volledig van
mekaar geskei behoort te word, ontaard godsdiens in iets soortgelyk aan mense
se sport beheptheid wat hulle tydelik laat vergeet van ernstige politieke
kwessies en wat deur korrupte politici verwelkom word omdat dit maar net nog 'n
onderwerp is wat die “gepeupel” se aandag aflei van hul duistere motiewe en
optredes. Die meeste mense fokus hoofsaaklik op maniere om geld te maak,
sportgebeure, motorkarre, vermaak op die TV en die nuutste skinderstories oor
akteurs en sporthelde. Hulle word daarin aangemoedig deur magsbehepte politici
en eienaars van die hoofstroommedia.
Geen opmerkings nie:
Plaas 'n opmerking